استطلاع رويترز: البنك المركزي الإندونيسي يحافظ على سعر الفائدة 4.25 في المئة

Indonesia's Central Bank to Hold Interest Rate at 4.25 Percent: Reuters Poll

0 568

 

جاكرتا، اندونيسيا اليوم – من المتوقع أن يحافظ البنك المركزي الإندونيسي على سعر الفائدة الرئيسي دون تغيير يوم الخميس (16/11) على الرغم من تباطؤ النمو الاقتصادي، حيث أنه يعطي الأولوية للاستقرار قبل الارتفاع المتوقع في أسعار الفائدة الأمريكية.

ويتوقع جميع المحللين ال 20 الذين استطلعت آراؤهم وكالة رويترز أن بنك إندونيسيا، الذي فاجأ بتخفيضات أسعار الفائدة في شهري أغسطس وسبتمبر، سيترك معدل إعادة الشراء العكسي لمدة 7 أيام عند 4.25٪ للشهر الثاني.

وفي حين أن بيانات النمو المخيبة للآمال تضع بعض الضغوط على البنك المركزي لتخفيضه مرة أخرى، يقول الاقتصاديون إن الأولوية العليا يجب أن تكون استقرار الروبية، التي تراجعت مؤخرا.

وفى 6 نوفمبر، سجلت إندونيسيا نموا سنويا في الربع الثالث بنسبة 5.06 فى المائة. وكان هذا أعلى من مستوى 5.01 في المئة في الربعين السابقين، ولكن أقل من توقعات السوق بنسبة 5.13 في المئة مع بقاء الاستهلاك بطيئا.

وارتفع الاستهلاك، الذي يشكل نحو نصف الاقتصاد الإندونيسي، بوتيرة أبطأ قليلا مقارنة بفترة الثلاثة أشهر السابقة.

وقال نومورا “على الرغم من هذه البيانات، لا نزال نعتقد أن دورة تخفيض سعر الفائدة قد انتهت”، بعد أن تم إصدار أرقام الناتج المحلي الإجمالي. “في حين أن النمو المخيب للآمال قد يدفعها إلى التفكير في مزيد من التخفيضات في أسعار الفائدة، فإن زيادة المخاطر الخارجية ستكون عقبة أكبر.”

وقد استحوذت التخفيضات في أسعار الفائدة في شهري أغسطس وسبتمبر، أي 50 نقطة أساس مجتمعة، على إجمالي الإجماليات منذ بداية عام 2016 إلى نقطتين مئويتين.
وعند إجراء التخفيضات، استفاد بنك إندونيسيا من التضخم المنخفض. لكن خبراء الاقتصاد يقولون إنهم لم يتمكنوا من الحصول على دعم للإقراض المصرفي أو الاستهلاك.

وهذا بدوره جعل من الصعب على إندونيسيا أن تحقق معدل نموها أعلى بكثير من خمسة في المائة.

وفي سبتمبر، تراجع نمو القروض السنوية إلى 7.86٪ من 8.26٪ في أغسطس. ويبلغ هدف الهيئة التنظيمية لهذا العام 10٪.

يذكر أن الروبية، التي لم تتحرك سوى القليل من هذا العام، قد اضعفت حوالي 3 في المائة منذ أن بلغت ذروتها في عام 2017 عند 133135 مقابل الدولار يوم 11 سبتمبر.

اجتماعه النهائى لعام 2017.

وقال البنك المركزي الاندونيسي بعد اجتماعه في تشرين الأول / اكتوبر انه سيحافظ على موقف “محايد.” (مصطفى/جاكرتا غلوب/معراج)

Jakarta, Indonesiaalyoum.com – Indonesia’s central bank is widely expected to keep its key interest rate unchanged on Thursday (16/11) despite sluggish economic growth, as it prioritizes stability before an anticipated hike in US rates.

All 20 analysts polled by Reuters forecast that Bank Indonesia (BI), which surprised with rate cuts in August and September, will leave the seven-day reverse repurchase rate at 4.25 percent for a second month.

While disappointing growth data puts some pressure on the central bank to cut again, economists say the higher priority has to be stability for the rupiah, which recently has weakened.

On Nov. 6, Indonesia reported annual growth in the third quarter of 5.06 percent. That was higher than the 5.01 percent level in the previous two quarters, but below market expectations of 5.13 percent as consumption remained sluggish.

Consumption, which makes up around half of Indonesian economy, grew at a slightly slower pace compared to the previous three-month period.

“Despite this data, we continue to believe that BI’s rate-cutting cycle is over,” Nomura said after the GDP numbers were released. “While disappointing growth may prompt it to think about further policy rate cuts, rising external risks will be a bigger constraint.”

The rate cuts in August and September — a combined 50 basis points — took the total of trims since the beginning of 2016 to two percentage points.

Slack Loan Growth

In making the cuts, BI took advantage of low inflation. But economists say it has not been able to get them to prop up bank lending or consumption.

That, in turn, has made it hard for Indonesia to get its growth rate to well above five percent.

In September, annual loan growth eased to 7.86 percent from 8.26 percent in August. The bank regulator’s target for this year is 10 percent.

The rupiah, which had moved little for much of this year, has weakened nearly three percent since hitting a 2017 peak of 13,135 against the dollar on Sept. 11.

One factor behind the weakening is the expectation that the Federal Reserve in December will hike US interest rates for the third time this year.

BI’s last policy meeting of the year will end on Dec. 14, just hours after the Fed announces the decisions of its final meeting of 2017.

After its October meeting, the Indonesian central bank said it would maintain a “neutral” stance.

Reuters

Additional reporting and writing by Fransiska Nangoy; editing by Richard Borsuk

Source: Jakartaglobe.id

 

تعليقات
Loading...